Scandalul emisiilor auto: deputații europeni au solicitat o supraveghere mai strictă

Comisia Europeană și majoritatea țărilor UE nu au reușit să împiedice producătorii de automobile să înșele la testul emisiilor, potrivit raportului final al comisiei de anchetă a Parlamentului care investighează scandalul emisiilor de la automobile. Comisia a fost înființată în decembrie 2015, la câteva luni după ce Volkswagen a recunoscut că a falsificat rezultatele testelor la autovehiculele diesel.

Se presupune că Volkswagen și alți producători auto au folosit software pentru a manipula testele făcute în laborator. Pe șosea, aceeași mașină ar emite de 40 de ori mai mulți poluanți, în unele cazuri.

Discrepanțele dintre viața reală și testele din laborator nu au fost un secret și utilizarea dispozitivelor a fost deja interzisă înainte de scandal, dar autoritățile implicate, atât la nivel național, cât și la nivelul UE, și-au neglijat responsabilitatea.


Olandezul liberal Gerben-Jan Gerbrandy, unul dintre autorii raportului final, a declarat că „statele membre au fost foarte, foarte slabe în ceea ce privește punerea în aplicare a legislației europene. Acestea au fost mai interesate de interesul industriilor auto naționale decât de cel al cetățenilor și de calitatea aerului."

În raportul adoptat, deputații europeni propun ca testele să fie efectuate în condiții variate în viața reală și să implice un element aleatoriu pentru a face ca manipularea testelor să fie mai dificilă. Ei doresc, de asemenea, o supraveghere mai strictă a industriei auto europene, cu responsabilități clar definite. În plus, producătorii vinovați ar trebui să ramburseze consumatorii afectați de acest scandal.